THE UNITY OF INDIAN CULTURE
Humayun Kabir
The Author : The writer is a renowned political thinker and the same time a known literature. He has written novels, poetry and a number of essays which are regarded as landmarks in the field of literature. He had his education in the famous Oxford University of England and had the proved privilege of being elected president of the Oxford University Students Union. He also served as a Cabinet Minister in Jawaharlal Nehru’s ministry.
The present piece entitled ‘ The Unity of Indian culture’ has been taken from his speech delivered in Baroda University. The lecture throws light on the ghorious past of India’s culture and its rich heritage. It reflects the love of this states man towards his motherland which is inspiring .
Summary In English
The author says that for a long time the historians were of the opinion that the Aryans were the earlist or the first invaders of this land known as ‘ Aryavarti ‘. But later research has proved that there were invaders even before the Aryans and it has been established that these invaders had already laid the foundation of civilization which was higher than that of the Aryans. These pre Aryans had even displayed earlier people and had built up new civilization. Some other invaders also made their appearance after the Aryans but lossed as the Aryans had set their foot on this land and were more organized as a fighting raes. The Greeks were followed by ‘ sakas’ and ‘ Huns ‘ and a hundred other nameless tribes. They all came fought but soon became a part of the big community which had already established their supremancy on this land.
The speaker defines that whatever is Indian today say a political institution or a social custom is a bland or combination of so many throughts culture and ideas. The Indian culture has been derived from many sources and it has given a unique growth of unity amongst diversity. The Virility of Indian culture has survived the test of time and has blown through ages to modern era. In fact many different textures, colour and their qualities has been woven in one fabric of national life and that is Indianness.
This unique features of adjustment has given rise to tolerance in the Indian community. Live and let live has become the part and parcel of Indians in all spheres of life. History has brought many changes on this land but it has not been able to affect the unity. The unity has never been a dead uniformity.
The speaker than trows light on culture as an unifying free of a land. He says there is no single character or mark which can define culture. Culture is a phenomenon which expresses itself through language, art, philosophy, religion and through social habits, customs, political institutions and economic institutions. Not one of them is separately culture. The exposition of culture is always collective.
European countries gives us cases of civilization without culture. In India even one casual visitor or tourist from outside most have observed that the difference between the masses and Classes quality. This is just reverse in many European countries.
This remarkable phenomenon is due to the existence of unity and continuity of Indian culture. A steady growth and extension of culture has penetrated through every class and section of Indian Society .
पाठ का सारांश
भूतकाल तक इतिहासकारों की राय में भारत भूमि पर सबसे पहले आर्यों का आगमन हुआ बाद में हुए अनुसंधान से यह तथ्य सामने आया कि आर्यों के आने के पूर्व भी अनेक आक्रमणकारी इस भारत भूमि पर अपना आधिपत्य जमाने आए थे। उन्होंने यहां संभवत की नींव रखी थी जो आर्यों की सभ्यता से कई एक दृष्टियों श्रेष्ठ थी ।आर्यों की चढ़ाई के बाद यहां तक सभ्यता में बदलाव आया। प्राचीन और नवीन के मेल से एक नई सभ्यता का प्रादुर्भाव हुआ । आर्यों के बाद भी कई जन जातियों ने भारत पर आक्रमण किया पर भी आयोग की शक्ति के आगे टिक नहीं पाये। आर्यों ने इस धरती पर अपने पैर जमा लिए थे और लड़ाकू जाति के रूप में अपने आप को संगठित कर लिया था ।इस धरती पर ग्रीकों का आगमन हुआ ।इसके बाद ‘ शक ‘ आये फिर ‘ हुण ‘ आये पर शीघ्र इन्होंने आर्यों के सामरिक बल के आगे समर्पित कर दिया जिन्होंने यहाँ अपना साम्राज्य स्थापित कर लिया था । यह सभी अंनत: भारत के विशाल परिवार के सदस्य बन गये।
लेखक के विचार में आज जो भी भारतीय स्वरूप है या दिष्ट गोचर होता है वह चाहे राजनीति का क्षेत्र हो, सामाजिक रीति-रिवाजों हो या अन्य कुछ सब विभिन्न प्रकार के विचार, संस्कृति और सोच का सम्मिश्रण है। भारतीय संस्कृति का निर्माण अनेक स्रोतों से हुआ है और उसने अनेकता में एकता का अद्भुत उदाहरण प्रस्तुत किया है ।भारतीय संस्कृति की मुख्य विशेषता उसके अंतर में प्रताड़ित होने वाली एकता की धारा है भारतीय संस्कृति की उपयोगिता समय की कसौटी पर खरी उतरी है और अनेक काल खंडों को पार करती हुई आधुनिक युग तक पहुंची है । ‘भारतीयता ‘अनेक गुणों ,रंगों और निर्माण की बारीकियों को साथ लेकर चलती है और राष्ट्रीय जीवन को अनुप्राणित करती है । उसकी संरचना की यह खास विशेषता है।
प्राचीन काल से विश्व के अनेक देशों में सभ्यता के क्षेत्र में परिवर्तन लाने के लिए लगातार पर्यटन होते रहे हैं। विश्व के अनेक देश इस परिवर्तन के प्रभाव क्षेत्र में आकर स्वयं ध्वस्त हो गये। उनकी स्थिति नष्ट हो गयी। भारत में इन परिवर्तनों को अपनी संस्कृति में समाहित कर लिया और यह हमारे अंग बन गये। पर भारत की एकता की अंतर धारा यथावत प्रभावित होती रही।
समन्वय के इन विशेष गुणों के कारण भारतीय समुदाय में सहनशीलता की अद्भुत शक्ति का समावेश हुआ ।’जिओ’ और जीने दो ‘ भारतीय जनमानस की जीवन शैली बन गई जिस का समावेश यहां के जनजीवन के प्रत्येक क्षेत्र में दृष्टिगोचर होता है। हम विरोधाभास के साथ जीने में विश्वास करते हैं और सहमति और असहमति दोनों का बखूबी निर्वाह करते हैं। इस धरती पर अनेक ऐतिहासिक परिवर्तन होते रहे हैं पर हमारी एकता अप्रभावित रही है।
पारा 7से 9 तक : विद्वान लेखक ने इसके बाद संस्कृति के उन पर प्रभाव डाला है जो समाज को एक सूत्र में बांधती है ।लेखक का कहना है कि संस्कृति को व्यक्त करने के लिए किसी एक या विशेषता को मानदंड नहीं माना जा सकता। संस्कृति ,समाज का एक ऐसा दर्शन भाव है जो अपने आपको भाषा ,कला, धर्म, सामाजिक रीति रिवाज राजनीतिक एवं आर्थिक संगठन के माध्यम से अभिव्यक्त करता है। इनमें से कई एक सास के एकमात्र आधार नहीं है ।
संस्कृति एक ऐसा खिलता हुआ है जिसकी जरी सभ्यता से विकसित होती है। बिना सभ्यता के संस्कृति नहीं बन शक्ति पर ऐसी सभ्यताओं का उदाहरण मिल सकता है जिनमें अभी तक संस्कृति का जन्म नहीं हुआ है। भारत भूमि में संस्कृति और सभ्यता का विस्तार समान रूप से हुआ है । यूरोपीय समुदाय में ऐसे अनेक उदाहरण है जहां सभ्यता का विकास तो हुआ पर संस्कृति का निर्माण नहीं हो सका । भारत में आने वाले एक सामान्य पर्यटक भी इस सच्चाई से अवगत हो सकते हैं कि भारत में जनमानस और विशिष्ट वर्ग में गुणात्मक अंतर नहीं है। सांस्कृतिक धरातल पर दोनों समान गुनिया जानकारी रखते हैं ।कई एक यूरोपीय देशों में स्थिति बिल्कुल इससे भिन्न है या यूं कहें तो उल्टी है ।एक संस्कृति का ज्ञान रखता है दूसरा नहीं ।
भारतीय उपमहाद्वीप का या विशेषता भारतीय संस्कृति की अविरल प्रवाहित होती धारा और एकता के प्रवाह के कारण है। भारत में संस्कृति का विकास और विस्तार सभी वर्गों में समान रूप से हुआ है।